امام رضا(ع) فرمودند: نماز به صورت جماعت با فضیلت تر است.
محمد بن عماره می گوید: از حضرت امام رضا(ع) سوال کردم: مردی نماز را به تنهایی در مسجد کوفه می خواند، آیا فضیلت این نماز بیشتر است یا در جماعت شرکت کردن؟ حضرت فرمودند: نماز جماعت افضل است.
حضرت رسول(ص) فرمودند: یک نماز که به جماعت برگزار گردد، فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادی.
رسول اکرم(ص) فرمودند: هر که با پای خود به سوی مسجد برود به هر گامی که بر می دارد، هزار حسنه در نامه عملش می نویسند و هفتاد هزار درجه برایش عطا کنند و اگر بر این عمل باشد تا بمیرد حق تعالی هفتاد هزار ملک بر او موکل فرماید که در قبر او را عیادت کنند و در تنهایی قبر مونس او باشند و برای او استغفار نمایند تا از قبرش مبعوث شود.
امام صادق(ع) فرمودند: نماز جماعت فضیلت دارد بر نماز فرادی به بیست و سه درجه و بیست و پنج نماز محسوب می شود.
پیامبر اکرم (ص) فرمود: جبرییل(ع) نزد من آمد و گفت: ای محمد یک تکبیر که مومن در نماز جماعت درک کند برایش بهتر است از هفتاد حج و هزار عمره مستحب.
امام رضا(ع) می فرمایند: فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادی هر یک رکعت برابر با دو هزار رکعت است.
آثار معنوی
بزرگترین اثر معنوی نماز جماعت، همان پاداش الهی است که گفته شده است.شبی امام علی علیهالسلام تا سحر به عبادت مشغول بود. چون صبح شده نماز صبح را به تنهایی خواند و استراحت کرد.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم که آن حضرت را در جماعت صبح ندید و به خانه او رفت.آثار اجتماعی
نماز جماعت و مقدمه وحدت صفوف و نزدیکی دلها و تقویت کننده روح اخوت و برادری است.آثار سیاسی
نماز جماعت، نشاندهنده قدرت مسلمین و الفت دلها و انسجام صفوف است.آثار اخلاقی و تربیتی
در نماز جماعت، افراد در یک صف قرار میگیرند و امتیازات موهوم صنفی و نژادی و زبانی و مالی و... کنار میرود و صفا و صمیمیت و نوعدوستی در دلها زنده میشود و مؤمنان، با دیدار یکدیگر در صف عبادت و احساس دلگرمی و قدرت و امید میکنند.نماز جماعت، عامل نظم و انضباط و صف بندی و وقتشناسی است. روحیه فردگرایی و انزوا و گوشهگیری را از بین میبرد و نوعی مبارزه با غرور و خودخواهی را در بر دارد. به خاطر اینهمه آثار است که به نماز جماعت اینقدر توصیه شده است و حتی نابینایی وقتی از حضور پیامبر اکرمصلیاللهعلیهوآلهوسلم اجازه خواست که به مسجد نیاید و آن حضرت فرمود: از خانه تا مسجد ریسمانی ببند و به کمک آن، خود را به نماز جماعت برسان .
از طرف دیگر، برخورد شدید نسبت به کسانی که به نماز جماعت اهمیت نمیدهند و نشان دیگری بر اهمیت و سازندگی آن است. در حدیث است که به چنان کسان همسر ندهید. و معرف آنان نشوید.
در احادیث نماز برخی از افراد را فاقد ارزش و مردود به حساب آوردهاند که به چند نمونه اشاره میکنیم.
بی تفاوتها
امام صادق علیهالسلام فرمود: نماز کسانی که نسبت به برهنگان و آوارگان جامعه بیتفاوتند قبول نیست.حرامخواران
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمود: نماز حرامخواران مثل نمای ساختمان بر دیگ است.تارکان زکات!
در قرآن، در اکثر موارد، پرداخت زکات را در کنار برپاداشتن نماز آورده و در احادیث بسیاری آمده که نماز آنانکه زکات مال خویش را نمیدهند پذیرفته نمیشود.افراد لاابالی
نماز کسی که اهل تقوا نیست یا رکوع و سجودش را در نماز به طور مطلوب انجام نمیدهد پذیرفته نیست .حاقن و حاقب
یعنی کسی که بول و غایط خود را نگاه میدارد و بدینوسیله به خود فشار آورده و دچار ضررهای جسمی میشود.پیش نـماز غیر محبوب
گاهی در مسجدی ممکن است مردم به پیشنمازی علاقه نداشته باشند و او را قبول نکنند ولی او به خاطر حفظ خود، حاضر نباشد مسجد یا پایگاه خود را رها کند، طبیعی است که چنین موردی موجب بروز برخورد و خلوت شدن نماز جماعت میشود در روایت نماز جماعت چنین کسانی مردود شمرده شده است .
انضباط:
فرد از رکعت های معین و آداب و شرایط خاص اقامه نماز و اجزای معین آن نظم و انضباط می آموزد.
وقت شناسی:
از این که نماز در وقت معینی بایستی اقامه شود انسان، وقت شناسی را می آموزد؛ ( اقامه نماز قبل از وقت باطل، با تاخیر ثوابش کم و بعد از وقت گناه دارد).
طهارت و پاکیزگی:
رعایت شرایط قبل از نماز مانند توجه به پاکیزگی بدن، لباس، مکان و حتی تاکید بر مسواک زدن قبل از هر وضو گرفتن زمینه ی طهارت روحی را برای انسان فراهم می آورد.
حق شناسی:
از اینکهلباس و مکان نمازگزار حتی آب و مکان وضو و یا آب و مکان غسل نباید غصبی باشد انسان رعایت حقوق دیگران را می آموزد.
بیداری:
از تمرکز حواس ( جمع کردن فکر به یک نقطه) و حضور قلب، نمازگزار ارزش هوشیاری و تفکر را می آموزد.
"کتاب آثار نماز بر انسان"
تاثیرات نماز بر افراد یکسان نیست.
هر اندازه فرد بتواند قابلیت بیش تری در خود ایجاد کند نماز تاثیر فزون تری بر او می گذارد؛ مثلاً کسی که غذای حلال میخورد و به نماز اهمیت می دهد بهره ی بیش تری از نماز می گیرد.
هر کس که نماز میخواند، بالاخره در دراز مدت بر او تاثیر خواهد گذاشت اگر چه اندک باشد.
باید دید اگر شخصی که تصور می شود نماز بر او تاثیر ندارد، اصلاً نماز نخواند به چه موجودی تبدیل خواهد شد.
"برگرفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ درباره نـماز"
آفریدگار جهان خالقی حکیم دانا و توانا می باشد و دستوری بیدلیل نمی دهد بنابراین، امر این خالق حکیم به عبادتی مانند نماز قطعا اهداف عالیهای برای شاهکار خلقتش انسان دارد که به گوشه ای از آنها اشاره میکنیم.
1. یاد خدا
بهترین جلوه یاد خدا، نماز است. یاد خدا وسیله های است برای خویشتنداری، کنترل غرایز و جلوگیری از روح طغیانگری که لازمه بعد حیوانی انسان است.2. تشکر از خدا
الف) عقل حکم میکند از کسی که به انسان خدمتتی میکند یا هدیهای میبخشد، باید تشکر کرد.
بنابر فتوای برخی از مراجـع (مانند امام خمینی (ره) ) دعا کردن در قنوت و نماز به فارسی اشکالی ندارد. برخی از فقها نیز دعا به فارسی و هر زبان دیگر را جایز می دانند؛ لکن عده ای هم آن را جایز نمی دانند و شما باید به فتوای مرجع تقلید خودتان مراجعه نمایید.
"برگرفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ دربارء نماز"
به سایت من خوش آمدید (لطفا برای دیدن تمامی مطلب به ادامه ی مطلب بروید) |
کد جمع کردن گوشه ها و چرخش کامل عکس