قسمت پنجم:
- کوتاه خواندن نماز جماعت:
هنگام اقامه نماز در صورت همراه داشتن فرزندمان با ما، در کوتاه ترین وقت ممکن ادا کنیم و از انجام مستحبات نماز پرهیز کنیم؛
زیرا اگر نماز طولانی شود، فرزند از نماز دلزده و خسته می شود، و دفعه ی دیگر از نماز خواندن با ما نیز شانه خالی می کنم.در حد امکان، نماز را شمرده و ملایم بخوانیم که کودک بتواند بعضی از قسمت های سوره و ... را با شما تکرار کند.
"کتاب شیوه های جذب فرزندان به اقامه نماز"
هر چند می توان در بعد نمادین و از دیدگاه زیبایی شناسی ، مسح سر و پا در پایان وضو را سمبلی جسم ، از سر تا پا و از فرق تا قدم به حساب آورد و به عنوان عاملی در یاد آوری پیوسته مسلمانان مبنی بر نظافت تمام بدن تلقی كرد، اما در باره بیماری ها نیز می توان به نكاتی چند توجه نمود .در مطالب قبلی، پس از بحث كوتاه پیرامون برخی فواید پزشكی اوقات نماز، به مقدمات نماز و طهارت نمازگزار توجه كردیم و برخی فایده های طبی مترتب بر آن را به اختصار اشاره نمودیم. از جمله پیرامون اهمیت نظافت دست و صورت كه بر اثر نماز به انسان هدیه می گردد سخن گفتیم . اما در ادامه وضو ، فرمان الهی بر مسح سر و پا قرار گرفته است.(1)
پاها و سر انسان بر خلاف دست و صورت، از اعضایی هستند كه در بخش قابل توجهی از شبانه روز پوشیده هستند، تا حدی كه حتی خود نیز معمولا توجه كمی به آنها دارند.(2)
اما امروزه دانش بشر، گروهی از بیماری ها را می شناسد كه شروع تظاهرات این بیماری ها از پوست سر و پاهاست، به عنوان مثال برخی بیماری های قارچی پوست از حد فاصل میان شست و دیگر انگشتان پا آغاز می گردد كه اتفاقا درست محل این ناحیه، مسح واجب دارد و به همین ترتیب مسح سر نیز می تواند توجه انسان را به آلودگی یا ضایعه عفونی در مو و پوست سر توجه دهد و در نتیجه انسان را برای رفع آن به اقدام وادارد.
در ضمن وجوب مسح سر و پا فرصتی است برای برداشته شدن پوشش پا و سر و در معرض هوا و اكسیژن قرار گرفتن این اعضاء كه علاوه بر شادابی پوست، به نوبه خود مانع رشد ارگانیزم های بی هوازی در منافذ پوست خواهد شد.
البته لازم به توجه است كه بسیاری از بیماری های پوست (به ویژه عفونت ها) بوسیله غسل های متعدد اعم از واجب و مستحب كه شخص نمازگزار در طول زندگی خود به جا می آورد، قابل پیشگیری هستند كه برای پرهیز از اطاله كلام تنها به همین اشاره بسنده می كنیم.
پ.نوشت:
1. آیه شریفه 6 سوره مباركه مائده؛2. پوشش پا به صورت جوراب و كفش امروزه در اكثر فرهنگ ها متداول شده است و پوشش سر به صورت های مختلف از چادر و عمامه گرفته تا كلاه و روسری از دیر باز معمول بوده است.
"منبع،سایت شفانیوز"
«العلم علمان، علم الابدان و علم الدیان» "پیامبر اكرم (ص)"
مجموعه ای كه تحت عنوان “چهل نكته پزشكی پیرامون نماز“ پیش روی شماست، كوششی ناچیز و حركتی كوچك در جهت هدفی بزرگ است كه آن هدف بزرگ، همانا اثبات همسویی "علم و دین" است.
در جهان امروز گروهی از مردمان(از جمله مردم ممالك غرب) با پیشرفت روز افزون و حیرت برانگیز علوم مختلف و با مشاهده توانایی های بی حد و حصر علم در گره گشایی از مشكلات بشری، اصالت محض را به “علم” داده اند و آن را بعنوان تنها راه نجات خویش برگزیده اند.
در مقابل در طول تاریخ همواره مردمان دیگری نیز وجود داشته اند كه “دین” را برای برخوررداری از زندگی سعادتمندانه، كافی دانسته اند و با بی اهمیت جلوه دادن همه مسائل دنیایی و حتی “علم” در اعتقادات خویش اصالت مطلق را به “دین” بخشیده اند.
از جمله پیروان این عقیده نیز می توان به رهبران مذهبی كلیسای كاتولیك در قرون وسطی، اشاره نمود.
اما در این میان آیین مقدس اسلام، به خصوص شكل حقیقی آن یعنی مكتب “تشیع” ، “علم و دین” را به عنوان دو بال نیرومند برای پرواز انسان، به سوی كمال مطلق خویش كه همانا نزدیك شدن به مرزهای عصمت و تخلق به اخلاق الهی در سایه قرب به حضرت حق است، معرفی می كند و پرداختن به هر یك بدون توجه به دیگری را، آفتی برای سعادت و نیكبختی انسان، به حساب می آورد.
به این ترتیب همان قدر كه عالم بی دین مسبب بدبختی خود و دیگران است، جاهل مقدس مآب نیز موجبات خسارت در دنیا و آخرت را برای خود و اطرافیانش فراهم می آورد.
این سخن مولای متقیان جهان و پیشوای شیعیان حقیقی، حضرت علی (ع) است كه می فرمایند:
العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا
"علم و دین پیوسته با یكدیگرند و هر گاه جدای از هم شدند، آتش افروز خواهند بود."
اما نكته بسیار مهمی كه در این میان هرگز نباید آن را فراموش كرد، نقصان علم نسبت به دین است، چرا كه “دین” توسط آفرینشگر و خالق توانای هستی وضع شده است كه هم آگاه و مسلط بر همه جزئیات و ظرایف آفرینش است و همه آنچه كه برای سعادت و نیكبختی انسان در دنیا و آخرت
شک هایی که نماز را با طل می کند را نام ببرید:
1. شک در تعداد رکعات نمازهای دو رکعتی؛
2. شک در تعداد رکعات نماز مغرب؛
3. شک بین یک و بیشتر از یک؛
4. شک بین دو و بیشتر از آن قبل از تمام شدن دو سجده؛
5. نداند که چند رکعت خوانده است؛
6. شک بین دو و پنج، سه و شش و چهار و شش نیز نماز را باطل می کند.
" برگفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ دربارهء نماز"
شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد، چندتا و کدام است؟
شک هایی که نباید به آنها اعتنا کرد، عبارت است از:
1. شک بعد از محل،
2. شک پس از سلام،
3.شک بعد از وقت نماز،
4.شک کثیر الشک،
5.شک امام و ماموم در نماز جماعت،
6.شک در نماز های مستحبی
"برگرفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ دربارهء نماز"
کثیر الشک کسی است که در یک نماز سه مرتبه شک کند، یا در سه نماز پشت سر هم - مثلاً نماز صبح، ظهر و عصر - شک کند.
"برگرفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ دربارهء نماز"
وظیفهء کثیر الشک چیست؟
الف) اگر شک در رکعات نماز دارد؛ چنانچه طرف بیشتر شک، نماز را باطل نمی کند، بنا را بر بیشتر می گذارد؛ مثلاً در شک بین سه و چهار بنا را بر چهار می گذارد. ولی چنان چه طرف بیشتر نماز را باطل می کند، بنا را بر کمتر می گذارد؛ مثلاً در شک بین چهار و پنج، بنا را بر چهار می گذارد.
ب) اگر شک در اجزای نماز است، چنانچه انجام آن نماز را باطل نمی کند، باید بنا بگذارد که آن را به جا آورده است، مثلاً شک کند یک سجده به جا آورده یا دو سجده، بنا می گذارد بر انجام دو سجده؛ ولی چنانچه انجام آن، نماز را باطل می کند باید بنا را بر آن بگذارد که انجام نداده است؛ مثلاً شک کند یک رکوع به جا آورده یا دو تا، بنا می گذارد بر انجام یک رکوع.
"برگرفته از کتاب یکصد پرسش و پاسخ دربارهء نماز"
احکام نماز، شکیات نماز ص 130
به سایت من خوش آمدید (لطفا برای دیدن تمامی مطلب به ادامه ی مطلب بروید) |
کد جمع کردن گوشه ها و چرخش کامل عکس